עיצוב לוגו

דקל מועלם, מרצה לעיצוב ממשק משתמש, עיצוב ותוכנות גרפיות אצלנו במכללה, משתף אותנו במאמר על עיצוב לוגואים שכתב לאתר Snap.

כל סטודנט שנה א' יודע לשנן את המנטרה הידועה של כל מרצה לעיצוב: "לוגו הוא הפנים של המוצר ולכן אסור לשנות אותו או ׳לשחק׳ איתו – הלוגו צריך תמיד להופיע אותו דבר – באותה צורה ובאותו הגודל".

אך כידוע לכולנו, חוקים נועדו כדי להפר אותם ומנטרות זה טוב למי שעושה מדיטציה.

לפני שארחיב על שתי המגמות הבולטות והחדשות (אחת יותר, אחת פחות) בעיצוב לוגואים, נזכיר למי ששכח את סוגי הלוגואים הקיימים:

למרות שישנן גישות שמדברות על 5 ואפילו על 7 סוגי לוגואים, אני מעדיף לצמצם את הדיון לשלושת סוגי הלוגואים העיקריים:

1.    Symbol Logo

לוגו נטול טקסט שמבוסס על סמל גרפי/איור כסמל המסחרי של החברה. מיטיבי לכת מדברים על חלוקות לסימבולים פיקטוגרפיים, סימבולים מופשטים וקמעות (לא של הבאבא סאלי, יותר בכיוון בובות ענק של קבוצות NBA), אך כאמור אנחנו ננסה לפשט את העניין.

לוגו שמבוסס על סימבול בלבד הוא בדרך כלל מנת חלקן של חברות גדולות שבטוחות במיתוג שלהן, שאינו כולל את שם החברה, והלוגואים היותר מוצלחים הם אלו שהאיור הוא לאו דווקא האיור שמתבקש משם החברה או מהעיסוק שלה (למשל איור של משאית בלוגו של חברת הובלות יהיה צפוי ומשעמם).

לוגו

2.    Logo Type

לוגו שמבוסס על טקסט טיפוגרפי. לעתים מדובר בגופן ייחודי של החברה (קוקה קולה או דיסני, למשל) ולעיתים נעשה שימוש בגופן מוכר, שעבר איזושהי טרסנפורמציה.

גם את הלוגו הטיפוגרפי ניתן לחלק לתתי קבוצות, כמו: Letter Mark (שילוב של טקסט בתוך סמל, לרוב בצורה של סוג של תג, מאד מקובל במוסדות הוראה, למשל הלוגו של NFL, ליגת הפוטבול האמריקאית או Starbucks).

לוגו

3. Combined Logo) Combination Mark)

לוגו שהוא שילוב של שני סוגי הלוגואים הקודמים, כלומר: איור שמשולב עם טקסט (שם החברה). לרוב מועדף על חברות שמתחילות בתהליך מיתוג שבו הן רוצות ליצור קשר בין הסמל לשם החברה וייתכן שלאחר שקשר זה יהיה מספיק מוטמע בקרב הציבור, ייעשה וויתור על שם החברה.

לוגו

אז מה השתנה?

אחת המגמות הבולטות בעיצוב, בעיקר בעיצוב הדיגיטלי, בשנים האחרונות היא שבירת הקונספציה שלוגו לא יכול לעבור שינויים וחייב להיראות תמיד אותו דבר.

דומה ש-Google הפכה את זה לאמנות של ממש, כשהיא משתמשת בלוגו שלה על מנת להתאים אותו לאירועים מיוחדים או לחגים.

מובן שכדי לבצע שינויים כל כך מהותיים בלוגו, החברה צריכה להיות בטוחה במיתוג שלה, כמו הלוגו של חברת גוגל.

אך לא חייבים להיות גוגל והשינויים לא חייבים להיות כה מהותיים.

ניתן למצוא לא מעט דוגמאות לחברות שמשנות את הצבעוניות של הלוגו שלהן בהתאם לרקע שעליו הוא מונח, מייצרות נגטיב של הלוגו או הופכות אותו לצללית.

המגמה השנייה והיותר מעניינת היא הגעתו לעולם של סוג חדש של לוגו: הכירו את ה- Logo System. הלוגו סיסטם הוא בעצם לוגו דינאמי ומשתנה כל הזמן, בניגוד ללוגו הסטטי והמוכר שתמיד נראה אותו דבר.

אחד הלוגואים הדינאמיים המשמעותיים ביותר שהגיחו לעולם בשנים האחרונות היה הלוגו של הילארי קלינטון במירוץ לנשיאות בארה"ב.

הלוגו עצמו הוא די פשוט, מדובר בסימבול של האות H (שמה הפרטי של הילארי) וסימבול של חץ שפונה ימינה (תנועה ימינה נתפשת כתנועה חיובית ודינאמית בניגוד לתנועה שמאלה).

הלוגו הבסיסי הוא בצבעי כחול-אדום (כשל הדגל האמריקאי), אך הלוגו הותאם לסוג האירוע שבו הוא הוצג: תמיכה בזכויות קהילת הלהט"בק, תמיכה בביטוח הסיעודי ובחג הקוואנזה האפרו-אמריקאי.

 

לוגו

למרות שמעצבים רבים כבר מדברים על מותו של הלוגו הסטטי, זה כנראה יהיה תהליך קצת יותר ארוך ממה שהם מצפים. אך עם זאת, מדובר במגמה מרתקת ודינאמית שהרבה יותר הולמת את העידן הדיגיטלי ורב השינויים שאנחנו עוברים.

הציפייה והדריכות לקראת הגרסה הבאה של הלוגו הדינאמי יוצרת באזז סביב המוצר והמותג ובעידן הוויראלי מדובר בכדור שלג מתגלגל במדרון מרוצף דולרים.